ایمان حیدری، خواننده انقلابی گفت: من در این مدت به غریب بودن هنر انقلابی پی بردم. افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، در این مدت بدترین توهین‌ها و حمله‌ها را شاهد بودند و از آنطرف حمایت و دلگرمی زیادی نداشتند. البته که ما برای حمایت کسی کارنمی‌کنیم، ما هدف و رسالتی داریم و برای رسیدن به همان هدف حرکت می‌کنیم.

ایمان حیدری: هنر انقلابی غریب است/ آنقدر که تهدید شدیم، حمایت نشدیم!

به گزارش قدس آنلاین، امروزه موسیقی به یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در جهان بدل شده‌است. یک موسیقی یا آهنگ خوب در بسیاری از موارد می‌تواند جریان ساز باشد و در سرنوشت جامعه تاثیر بگذارد. با نگاهی گذرا به احوالات موسیقی ایران به راحتی می‌توان دریافت که این جریان‌سازی و تاثیرگذاری، در قیاس با آهنگ‌های عاشقانه و معمول پاپ، به نسبت کمتری وجود دارد. متاسفانه موسیقی هم مانند دیگر حوزه‌های هنر از رسالت اصلی خود فاصله گرفته و صرفا به ابزاری برای سرگرمی بدل شده‌است. اما نباید فراموش کرد که همین آهنگ‌ها و ترانه‌ها در زمان انقلاب و جنگ تاثیر زیادی در روحیه و تفکرات عموم جامعه می‌گذاشتند. حالا که به گفته مقام معظم رهبری در یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای هستیم، نباید از این ابزار تاثیرگذار غافل شد. در این رابطه با ایمان حیدری، خواننده آهنگ‌های انقلابی در کشورمان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

قدس آنلاین: چرا در جریان وقایع و اتفاقات اخیر، موسیقی‌ و اهنگ انقلابی تاثیرگذار و جریان سازی نداشتیم ؟

حیدری: بحث اول در این مساله، بحث تولید هست؛ ما ضعف بزرگی در تولید اینگونه آثار داریم که این هم برمی‌گردد به حمایت سازمان‌ها و مسئولین از موسیقی انقلابی. بحث دیگر هم نبود رسانه قدرتمند برای پخش اینگونه آثار است تا به گوش همه برسد. البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که آهنگ‌های حماسی شاید برخی از فاکتورهای جذابیت آهنگ‌های عاشقانه را نداشته باشد و از این نظر هم جذب مخاطب کمی مشکل است. اما نکته مهم در این میان، همین کمبود حمایت است؛ برای مثال اهنگ "برای..." که در این روزها معروف شد را ببینید که تا چه اندازه حمایت مادی و معنوی از آن شکل گرفت. اما ما به عنوان خواننده انقلابی در این ایام برای تولید اثر و اجرای برنامه تحت فشار زیادی بودیم و تهدید شدیم! مثلا اگر متوجه می‌شدند که جایی اجرا داریم، جریانات معاند به صورت سازماندهی شده توهین و تهدید می‌کردند برای اینکه اجرا را لغو کنیم! مسولین فرهنگی هم متاسفانه درمقابل حمایت خوبی از ما نداشتند.

قدس آنلاین: موضع‌گیری جامعه موسیقی در جریان این اتفاقات به نظر شما چطور بوده‌است؟

حیدری: متاسفانه خوب نبود! مواردی هم که عرض کردم صرفا درباره خواننده‌های انقلابی بود و نمی‌توان آن را به کل جامعه موسیقی تعمیم داد. بسیاری از اهالی موسیقی در این ایام نسبت به کشورشان متعهد عمل نکردند، درحالی که می‌توانستند بسیار تاثیرگذار باشند. البته باید این نکته را هم ذکر کرد که برخی از خواننده‌های مطرح کشورمان نیز تحت فشار بودند و از سوی برخی جریان‌های خاص تهدید می‌شدند تا فقط حرفی را بزنند که آن‌ها می‌خواهند! من اطلاع دارم که حتی برخی‌ها اثر آماده انتشار دارند اما به خاطر همین حمله‌ها نمی‌توانند اقدامی بکنند. و متاسفانه بعضی خواننده‌ها هم تحت تاثیر این جریانات که از سوی رسانه‌های معاند هدایت می‌شود قرار گرفتند که جای تاسف است.

قدس آنلاین: در جریان فتنه اخیر، نقاط ضعف جبهه انقلاب در بحث سینما عیان شد؛ مردم و مسئولین دریافتند که نیروی متعهد در بحث هنر کم داریم و باید به فکر تربیت افراد موثر باشیم. به نظر شما در حوزه موسیقی هم این مساله وجود دارد؟

حیدری: بله، این کمبود هم مانند دیگر حوزه‌ها، در حوزه موسیقی نیز کاملا مشهود بود. حتی در رویدادهایی که برگزار شد ما اثر جدیدی ندیدیم و فقط تکرار آثار پرطرفدار قبلی بود.

قدس آنلاین: در چند روز گذشته شاهد بودیم که برخی خواننده‌های ساکن خارج از کشور که اتفاقا مدعی حمایت از اغتشاشاگران و متعرضان هم بودند، توسط عده‌ای مورد توهین و حمله یا حتی ضرب و شتم قرار گرفتند. فکر می‌کنید این اتفاق چه دلیلی دارد؟

حیدری: این موضوع را می‌توان از دو جهت بررسی کرد؛ یک مساله آشکار شدن تناقض‌های این افراد است. مردم شاهد بودند که این افراد ادعای عزادار بودن و غمگین بودن داشتند، اما از آنطرف کنسرت برگزار می‌کردند! هفته پیش هم دیدیم که بازیکنان یک تیم بعد از پیروزی، جلوی دوربین خوشحالی نکردند، اما بعد فیلم‌های شادی آن‌ها در رختکن پخش شد! در ماجرایی هم که فرمودید، این‌ها متوجه شدند که نمی‌توانند روی این خواننده‌ها حساب باز کنند، چراکه برای پول و شهرت حاضرند دست به هرکاری بزنند. از یک جهت دیگر باید به قدرت رسانه‌های معاند هم اشاره کرد که به کمک دست نشانده‌های خود هروقت، هرکس را بخواهند بالا می‌برند و هروقت بخواهند زمین می‌زنند. به نوعی این رسانه‌ها می‌خواهند قدرت خود را به طرفدارانشان ثابت کنند.

حیدری در پایان افزود: من در این مدت به غریب بودن هنر انقلابی پی بردم؛ من و امثال من در این مدت آگاه شدیم که گویا هیچ حامی و پشتیبانی در هنر نداریم. افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، در این مدت بدترین توهین‌ها و حمله‌ها را شاهد بودند و از آنطرف حمایت و دلگرمی خاصی نداشتند. البته که ما برای حمایت کسی کارنمی‌کنیم، ما هدف و رسالتی داریم و برای رسیدن به همان هدف حرکت می‌کنیم.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.